Szakmai blog

Figyelem! A regisztráció ideiglenesen lezárva!

  Kedves Látogató!
  A Passat Klub Hungary weboldal új verziójának fejlesztése folyamatban van, ezért a regisztrációt átmenetileg lezártuk, hogy az adatbázis változatlan maradjon az átállás ideje alatt.
  Köszönjük a megértést és türelmet!


 

Ideális motorfordulat a DPF regenerálásához.

Múltkori leírásunkban azt boncolgattuk, hogy miként kaphatunk pontos információt a részecskeszűrő regenerációjáról.
Aki figyelmesen végigolvasta a cikket, az bizonyára emlékszik, hogy a regenerációhoz elengedhetetlen a magas (min. 350°C) kipufogógáz hőmérséklet.
De vajon ehhez a magas hőmérséklethez magas fordulatszám kell, hogy társuljon?

Ebben a leírásban azt próbáljuk kifejteni, hogy milyen feltételek ideálisak a passzív regenerációhoz, miközben nem tapossuk ki az erőforrásunk lelkét.

Napjainkban gyakori viták tárgyát képezik, hogy ha kivillan a részecskeszűrő telítettségét jelző ikon , akkor mi a teendő.
A gyártó nem megadott fordulatszámot, hanem negyedik sebességfokozatot határoz meg, legalább 70km/h  sebességgel, 15 percen át.
Az a szomorú helyzet, hogy ezzel a metodikával nem sok esélyünk lesz egy sikeres regenerációhoz, főleg annak tudatában,
hogy már világít a telítettséget jelző lámpa, ami már 30 grammos koromterhelést jelent. :( Persze vannak kivételek, de nem ez a jellemző.

Több mérést is végeztünk, többnyire egyenes útszakaszon, amit aztán kiértékeltünk.
Az alábbi grafikonon látható, hogy negyedik sebességi fokozatban több, mint 3100-as fordulatnál (kék) a kipufogógáz hőmérséklete (piros) csupán 270 °C
A bal és a jobb oldali nyíl viszonyánál jól látható, hogy a megemelkedett fordulat ellenére a kipufogógáz hőmérséklete csökken. Miért is lehet ez?


A válasz egyszerű: a motor hiába pörög magas fordulatszámon, ha egy egyenes úton optimális körülmények között, szinte csak részterhelésen megy.
Látható, hogy a pillanatnyi forgatónyomaték csupán 112 NM, ami a mért útszakaszon, 75 és 130NM között változott. Tehát ez a hőmérséklet, nem elég, hogy elinduljon a passzív regeneráció, mert ugye a lámpa kivillanása után, a motorvezérlő már nem végzi el a regenerációs ciklust.

Ezek után felkapcsoltunk hatodikba, és ráálltunk arra az óra szerinti sebességre, amikor még nem küldik a csekket. ;)
Motorfordulat durván ezerrel kevesebb, kipufogógáz hőmérséklete 383 °C, ami már elég a passzív regenerációhoz.
A hosszabb sebességi fokozat által a motor terhelése megnő (237NM) és a kipufogógáz hőmérséklete is látványosan felkúszik.

Tehát a fent látható adatokból is kiderül, hogy nem feltétlenül az a jó megoldás, ha rövid fokozatban, terheletlenül magas fordulatszámon járatjuk a motort.
A fenti grafikonok terjedelme több kilométeres útszakaszra vetíthető le, így nem lehet azt mondani, hogy egy pillanatnyi értéket ollóztunk ki.
Persze az is nyilvánvaló, hogy ezek nem laboratóriumi mérések, de iránymutatásnak megfelel.

Összességében elmondható, hogy a sikeres regenerációhoz elsősorban a terhelés a kulcs, nem pedig a magas motorfordulat.

Felsorolnánk pár tévhitet:
Nem igaz, hogy városban nagy fordulatszám tartományokban kell közlekedni.
Városban egyszerűen nem tudjuk huzamosan, magas hőmérséklet tartományban tartani a részecskeszűrőnket.
Néhány "szakértői" portálon olvasható, hogy a szervizregenerálás, illetve  kényszer regenerálás állóhelyzetben magas, 4000-res fordulatszámon történik.
A Volkswagen csoport autóinál biztosan nem.
Szervizregenerálásnál a motor pár másodpercre felpörög 3200-as fordulatszámra, utána visszaáll 1500-as fordulatra, míg véget nem ér a regenerációs ciklus, ami 20-30 perc.

Jótanács:
Kerülni kell a lámpától-lámpáig való gyorsulást, a gázpedál felesleges "döfködését", ne erőltessük alacsony fordulaton a motort, inkább kapcsoljunk vissza, ugyanis ezen szokások miatt a lehető legtöbb kormot generáljuk a motorból a DPF felé.
Ha tudjuk, hogy regenerál az autónk, pl. nagy lejtőnél ne használjunk motorféket, mert akkor a befecskendezés megszakad és ezáltal a kipufogógáz hőmérséklete zuhanni kezd.
Ha már megy az aktív regeneráció, akkor az alapjáraton is végbe megy.  Ilyenkor a motorvezérlő álló helyzetben nem engedi a motort 2500-as fordulat fölé forgatni.

Végül erre az egész mizériára pár ember számára egyszerű megoldás lehet a DPF rendszer teljes eltávolítása, de gondolkozzunk el...
- milyen szinten terheljük a környezetünket, elsősorban városban. A koromszűretlen gépkocsimotorokból, a gépkocsi által megtett út minden milliméteres szakaszára százmillió részecske jut.
- az elektromos autók térnyerése miatt, bármikor jöhet egy olyan kormányrendelet, ami ezeket az átalakításokat az eddigieknél sokkal jobban szankcionálja majd.
- egyszer az autóját mindenki eladja és nem kell sokat várni arra, hogy az illető "herélt rendszerű" autója eladhatatlanná váljon.

További szép napot, és jó egészséget! :)